Daripada PRODUK
Fokus ke SOLUTION : mengartikan suatu penawaran melalui apa yang konsumen mau, tidak berdasarkan fitur, fungsi, atau superioritas teknologi
Fokus ke SOLUTION : mengartikan suatu penawaran melalui apa yang konsumen mau, tidak berdasarkan fitur, fungsi, atau superioritas teknologi
Daripada PLACE
Fokus ke ACCESS : membangun kehadiran cross-channel yang terintegrasi dengan mempertimbangkan seluruh proses pembelian oleh konsumen daripada menekankan pada lokasi dan channel pembelian secara individu
Fokus ke ACCESS : membangun kehadiran cross-channel yang terintegrasi dengan mempertimbangkan seluruh proses pembelian oleh konsumen daripada menekankan pada lokasi dan channel pembelian secara individu
Daripada PRICE
Fokus ke VALUE : mengartikulasikan benefit dari harga, daripada menekankan pada hubungan harga terhadap ongkos produksi, profit margin, atau harga kompetitor
Fokus ke VALUE : mengartikulasikan benefit dari harga, daripada menekankan pada hubungan harga terhadap ongkos produksi, profit margin, atau harga kompetitor
Daripada PROMOTION
Fokus ke EDUCATION : menyediakan informasi yang relevan kepada konsumen secara spesifik pada setiap titik purchase cycle, daripada melakukakn advertising, PR, dan personal selling
Fokus ke EDUCATION : menyediakan informasi yang relevan kepada konsumen secara spesifik pada setiap titik purchase cycle, daripada melakukakn advertising, PR, dan personal selling
disadur dari tulisan : Richard Ettenson, Eduardo Conrado, dan Jonathan Knowles pada Harvard Business Review edisi Januari - Februari 2013
No comments:
Post a Comment